Den nya skollagen.

Ibland undrar jag vad tusan det är för skola jag ska
börja jobba i när jag är klar om 1½ år, lagom till den
nya skollagen ska träda i kraft enligt vad som skrivs.

Vissa saker är klockrena, medan andra förslag gör mig rädd.
Barn behöver trygghet, för många barn är skolan den enda fasta
punkten i vardagen, och många elever som känner sig otrygga
är även de elever som ställer till med bråk. Ska vi då verkligen slänga
ut dessa stackars elever från skolan, om så bara för en vecka?
Det känns ju bara så fruktansvärt fel. =(
Fast å andra sidan så måste ju jag som lärare dra gränsen för
vad som är acceptabelt innan jag ber om rektors stöd för att
få eleven avstängd. Så mycket ansvar ligger nog kvar hos mig ändå,
om inte ännu mer ansvar *yippie*

Och vem fan är kompetent nog att avgöra vilka elever som redan i
sjuan ska få söka till elitklasser inom matte och naturvetenskap?!
Och vem av alla dessa typer tänker på alla aspekter?
Kommer intagningsproven i matte bara handla om att "flytta siffror"
eller kommer det handla om kunskapen att använda matten i
vardagen och resten av livet?

Men se de ljusa sidorna.
Ingen ska kunna undgå sexualundervisningen och föräldrar till de
elever som behöver extra stöd i undervisningen ska kunna kräva
det av skolan. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0