Språkglädje

Nu är jag hemma hos mamma och pappa =)
Mamma hämtade mig i Timrå så åkte vi på Willys och handlade
lite och köpte semlor till ikväll, och sen for vi till Bosvedjan för att
kolla vart skolan ligger och vart jag kan parkera bilen imorgon så jag slipper
virra runt och bli nervös. Men det är jättelätt att hitta dit bara jag kör
upp för rätt väg ju. För jag ska ta bilen, först köra in mamma till
stan, för hon ska på nått typ möte, och sen åker jag upp till skolan.
Jag ska vara där klockan 10 vid stora entren, det finns nån trappa
där jag ska möta min lluare (lokal lärarutbildare, handledare för oss vanliga dödliga).

Jag har skrivit ner några frågor i ett block som jag ska ha med mig så
att jag inte glömmer fråga något ;)
Det vore ju bra typiskt mig, och jag ska komma ihåg att kolla igenom
uppgifterna som vi har också, så att jag vet vad jag ska göra ifall
hon frågar mig. Fast jag vet inte om vi riktigt har fått ut uppgifterna än.
Men lite vet jag ju om vad vi ska göra. Vi ska kolla på taluppfattningen,
vi ska läsa sagor och sen säkert något mer också inom svenskan.

För övrigt så har jag börjat kolla lite i en bok som heter Språkglädje av Ann-Katrin Svensson.
En otroligt intressant bok full med rim, ramsor, lekar mm. för barn
allt från första orden i princip och upp i skolan, vissa saker går nog
att använda på elever i år 4 till och med. Hur intressant som helst.
Det handlar om hur man ska utveckla barns språkliga medvetenhet,
vad som kan hända om de har uttalningssvårigheter och hur man delar
in bokstäver i olika typer av grupper och sånt där.
Så himla kul att läsa om, verkligen glad att jag har köpt den boken.
Den kan jag verkligen ha användning för om jag får egna barn och
även i skolan. Det är en såndär bra å ha-bok helt enkelt.
Det är nästan lite konstigt att det är en studentlitteratur och inte bara
en vanlig bok för jag tycker  fler borde ha en sån bok i bokhyllan om man
har egna barn. =)

Jag ska faktiskt sätta mig nu och läsa mer i den och göra anteckningar.


Bilden:
Från Sälstenspromenaden. Peters favoritbild.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0